وبلاگ

وضعیت حمل و نقل عمومی در استانبول

5/5 - (1 امتیاز)

خوشبختانه استانبول سیستم حمل و نقل عمومی بسیار کارآمد و متنوعی دارد که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. ازجمله این گزینه‌ها می‌توان به: اتوبوس، مترواتوبوس،مترو، قطارهای حومه‌ای، تراموا، قطار کابلی، کشتی، کشتی‌های تندرو و تاکسی دریایی اشاره کرد.

قسمت خوب ماجرا این است که اکثرا این گزینه‌ها به یک‌دیگر مرتبط‌ند و برای پرداخت هزینه همه‌ی این‌ها تنها کافیست که استانبول‌ کارت تهیه کنید.

استانبول‌ کارت نوعی بلیط الکترونیکی‌ است که می‌توانید آن را از باجه‌هایی که در نزدیکی ایستگاه‌های حمل و نقل قرار دارند تهیه کنید. این باجه‌ها را در همه ایستگاه‌های مترو و در برخی ایستگاه‌های چون تکسیم، بشیکتاش و امینونو خواهید دید.

هزینه خرید استانبول کارت 6 لیر است. سپس به میزان دلخواه می‌توانید آن را شارژ نمائید.استانبول کارت قابلیت استفاده برای بیش از یک دفعه را دارد و می‌توانید آن را به دفعات نامحدود شارژ کنید.

پرداخت هزینه برای کودکان شش سال و بزرگتر الزامی است.

کودکان کوچکتر از شش سال در صورت نگرفتن جا و صندلی، ممکن است بدون بلیت سفر کنند.

برای آموزش نحوه خرید و شارژ استانبول کارت کلیلک کنید.

وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول و ریز هزینه ها

 مترو و تراموا:

ایستگاه‌های مترو با تابلوهایی با حروف M و در رنگ‌های آبی و قرمز مشخص شده‌اند. هر سرویس، ایستگاه را بین ۲ تا ۱۰ دقیقه ترک می‌کند. ساعات کار مترو بین ۶ صبح تا ۱۲ نیمه شب است.

در مسیر خط M۱A، آکسارای به فرودگاه آتاترک وصل می‌شود و در ۱۵ ایستگاه توقف دارد که در طول مسیر شامل اتوگار هم می‌شود.

در مسیر دیگر، خط M۲، ینی‌کاپی به حاجی عثمان وصل می‌شود. ایستگاه وزنجیلر Vezneciler در نزدیکی بازار بزرگ، ایستگاه هالیچ بر روی پل جدید گلدن هورن و ایستگاه شیشانه Şişhane در نزدیکی میدان تونل در بیوگلو هستند.

برای اطلاع از خطوط مترو استانبول کلیلک کنید.

پرداخت هزینه

برای هر دو گزینه مترو و تراموا از استانبول کارت استفاده می‌شود و هزینه‌ای در حدود ۲ تا ۳ لیر دارد.

مترو و تراموا در استانبول

 تاکسی:

قیمت پایه تاکسی‌های فیروزه ای برای شروع 6.38 لیر و به ازای هر کیلومتر 3.99 لیر می‌باشد در تاکسی‌های لوکس مشکی هزینه برای شروع 9.44 لیر و به ازای هر کیلومتر 5.84 لیردر حدود 4 تا 5 لیر بوده و به ازای هر ۱ کیلومتر ۲-۳ لیر به هزینه‌ها افزوده می‌شود. خوب است بدانید برای ۱ ساعت انتظار، هزینه‌ای برابر ۲۱ لیر دریافت می‌کنند و در کوتاه‌ترین مسیر شما باید حداقل ورودی را بپردازید که 13 لیر است و اگر تاکسی متر حتی 6 یا 7 لیر هم نشان دهد 13 لیر را طبق قانون باید بپردازید.

هشدارها: هنگام سوار شدن به تاکسی دقت کنید راننده تاکسی متر را صفر کند و از قیمت مشخص شده قانونی شروع به کار نماید. مراقب باشید در مسیری که به تاکسی داده اید کوتاهترین مسیر را انتخاب نماید چرا که در پاره‌ای از موارد رانندگان تاکسی مسافر را در مسیرهای غیر ضروری می‌چرخانند تا تاکسی متر مبلغ بیشتری را نشان دهد. موقع دریافت و پرداخت هزینه تاکسی دقت نمایید که پولی که به راننده م‌ دهید با پول دیگری تعویض نکند (در پاره‌ای موارد اتفاق افتاده است که پول را تعویض و اعلام می‌کنند که پول شما جعلی است و …).

اتوبوس:

ایستگاه‌های عمده اتوبوس در قسمت میدان تکسیم، بشیکتاش، کاباتاش، کادیکوی و اوسکادور قرار دارند. اغلب سرویس‌ها بین ساعات ۶ صبح تا ۲۳ فعالیت دارند.

مقصدها و ایستگاه‌های اصلی در مسیرهای اتوبوس، بر تابلو در سمت راست اتوبوس و همچنین بر روی تابلوی الکترونیک جلوی اتوبوس نشان داده می‌شوند. برای استفاده از اتوبوس باید از ایستانبول کارت استفاده کنید.

اغلب برای سفر بین دو نیمه اروپایی و آسیایی از اتوبوس استفاده می‌کنند.

قایق و کشتی:

هیجان انگیزترین راه گردش در استانبول، استفاده از سرویس‌های قایق و کشتی است. عبور از آسیا به اروپا، بالا و پایین رفتن در طول گلدن هورن و بسفر و گذر از جزایر پرینس از جمله مسیرهای قابل استفاده است.

بنادر اصلی در قسمت اروپایی استانبول، در نزدیکی دهانه‌ی گلدن هورن (امینونو و کاراکوی) در بشیکتاش و در کنار ایستگاه تراموای کاباتاش، ۲ کیلومتر آن طرف تر از پل گالاتا قرار دارند. این کشتی‌ها در طی سال دو برنامه اجرایی دارند که در فصل زمستان (اواسط سپتامبر تا می) و تابستان (ژوئن تا اواسط سپتامبر) قرار دارد. قیمت بلیت‌ها ارزان و مناسب است و در اکثر مسیرها می‌توانید از استانبول کارت تان استفاده کنید.

موسسه بین المللی گلوبال کادرو راهنمای ایرانیان در ترکیه، علاوه بر کارهای حقوقی نکات زندگی در ترکیه را نیز برای ایرانیان توضیح می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *